23 September 2012

Mulut oh Mulut!

Selamat Datang - Wilayah Sosial BoB

Assalamualaikum wbt

Mulut! - Semua orang dah tau kegunaan dia, untuk makan, minum, bercakap, bernyawa juga kadang-kadang. Tapi, the important things about mulut ni adalah untuk bercakap. Sedar atau tidak, setiap hari kita akan bercakap. Terpulang pada kawalan akal kita tentang apa yang kita nak katakan. Kalau baik perkara yang kita sebut tu, baiklah dia, kalau jahat, Ya Rabbi! Nauzubillahiminzalik!

Perasan tak kita tentang sesuatu yang kita perkatakan setiap hari, sebetulnya tiada yang baik! Sememangnya lebih banyak yang buruk. So, adalah lebih baik kiranya jika kita berdiam. Lebih banyak kita bertutur, semakin banyak dosanya, dah kalau banyak dosa, tentulah neraka tempatnya. 

Betul kan? Kalau macam tu, apa kata jika kita lebih banyak berfikir dan menggunakan akal untuk memastikan hati kita ni lebih erat dengan Allah, zikir pula menjadi sebutan. Ya Allah! hebatkan? kenapa susah sangat kita nak lakukan? Bukan kena bayar pun, tak berat mana pun.Tapi itulah kenyataan, Bob tak mau tunding pada orang lain, Bob sendiri pun kadang-kadang terlupa. Aneh kan perilaku kita ni. Benda yang senang untuk mendapat keberkatan serta rahmat. tapi, seringkali kita gagal lakukannya. SubhanAllah!

Ada satu hadis yang bob pernah baca, satu kalimah suci yang kita sebut ni (SubhanAllah), ibarat kita telah menanam sepohon pokok di Syurga nanti. Ya Allah, kenapa ni, kita sering alpa untuk tanam pokok yang bakal mengindahkan Syurga kita nanti? Ya Tuhan berikan kami semua hidayat dan petunjuk Mu agar kami mampu menjadi hambaMu yang beriman dan menyerahkan jiwa raga kami kepadaMu. Sesungguhnya, Engkaulah Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Cuba kita bayangkan, tentang keindahan Syurga, tentu kita tak akan lepaskan walaupun sesaat masa hidup kita ni dalam kerugian. Satu saat yang berlalu itu pasti akan kita kawal daripada sebarang maksiat. 

Okaylah kawan-kawan, semua tu terpulang pada kita semua. Tetapkan minda kita untuk mencapai kejayaan yang Hakiki. Bahagia dunia tanpa mengundang derita akhirat. So, samalah kita beramal untuk mengapai redha Allah selamanya. Amin...

.::goGOgo::.

Putera Bongsu
BoB-1988

Tiada ulasan:

Catat Ulasan