12 April 2011

Tenggelamnya kenangan dalam kejayaan


Salam semangat buat semua pembaca.

Berdasarkan pada keratan akhbar ini, ternyata bob terkejut dengan sikap anak-anak yang kian sombong dan egois terhadap kedua orang tua mereka. Bob yakin semua pembaca setia blog bob ni pastinya tidak tergolong dalam kalangan anak-anak sebegini ye. Amin.
Sombong, ego, dan sewaktu dengannya. Apakah kita harus memilikinya? Kalau dulu kita bahagia hidup di mahligai bersama dengan kedua orang tua yang tidak pernah bosan membesarkan kita sehingga kita mengecapi sebuah nikmat kejayaan. Apakah kita tidak pernah mengenang memori indah ini? Suatu masa dulu kita pernah bergelak ketawa rumah yang mungkin hari ini menjadi sebuah pondok jijik buat anak-anak yang telah berjaya. Halooooo, betapa sombongnya kan kita bila bergelar anak yang telah berjaya. 

Mungkin ramai dalam kalangan kita yang dambakan persekitaran yang selesa, tapi satu jer yang bob minta, kenanglah bahawa satu masa dulu kita pernah bahagia di rumah jijik dan hina itu. Tanpa assets itu ternyata kita akan melukut di tepi lonkang. Tidak kah ada rasa mengenang budi dalam diri kita sebagai insan yang telah berjaya? Fikirkanlah ye.

Seterusnya, sebelum kita menjadi sombong sebegini. Yakinlah akan karma Allah s.w.t tentang perkara yang sama pasti akan diulangi oleh genersai kita suatu masa nanti. Ingat, anak-anak pasti akan mencontohi perlakuan kedua orang tua mereka dan jika itulah sikap yang kamu corakkan, janganlah anda merasa sedih untuk mengalami perkara yang sama pada masa depan nanti. 

Kepada anak-anak yang masih punya bonda dan ayahanda, pulanglah ke desa walaupun seketika. Bagi yang telah yatim / yatim piatu, doalah pada mereka secebis doa rahmat, dan janganlah melupakan rumah yang menjadi sebuah tonggak kenangan anda bersama kedua orang tua kerana mereka pasti sentiasa menanti kemeriahan istana tersebut dengan suara riuh anak-anak mereka. Jadi, apa tunggu lagi? Moh la kita meriahkannya…. Salam~ ::goGOgo::

Selamat Datang - Wilayah Sosial BoB

Tiada ulasan:

Catat Ulasan