13 April 2011

Jangan jelik dengan anugerah “emosi”

Selamat Datang - Wilayah Sosial BoB

Assalamualaikum,

Hari yang sungguh indah, terpaut memori ketenangan buat bob hari ini. Jadi dengan secalit kegembiraan ini ingin bob kongsikan dengan pembaca sekalian hakikat kita sebagai hamba termulia berbanding dengan ciptaan Maha Esa yang lain. 

Jiwa kacau, terganggu, serabut, stress, tension, dan seumpamanya merupakan masalah problem yang menjadi igauan remaja terutamanya remaja yang menuju ke puncak alam belia. Bob yakin kita semua pernah mengalami perasaan ini kan? Hurm, tahniah kerana kondisi emosi anda adalah normal. Hal ini kerana, manusia yang NEVER mengalaminya adalah terdiri dari golongan tidak normal. Tak percaya? Cuba lihat dari kehidupan Si Gila atau dengan nama manjanya Mentalist (Pesakit Jiwa). Mereka tak kan pernah mengalami perasaan sebagaimana yang bob nyatakan itu kerana mereka adalah tidak normal. Jadi, bersyukurlah kita pada anugerah emosi ini. 

Tetapi, jangan kita lupa, kerana keadaan akan menjadi baik apabila semuanya berada dalam kesederhanaan dan bakal menjadi penyakit kronik sekiranya melebihi keupayaan. Ingat tu! Konsep islam juga tidak pernah mengasingkan kita dengan fakta ini. 

Emosi yang bob nyatakan itu jika berlebihan, maka akan menjadikan kita NORMAL – ABNORMAL. Jadi, jangan kita terlalu melayari perasaan ini sebagaimana kita melayari aktiviti sosial (FB). Dalam hidup ini secara tuntasnya kita perlu seimbangkan bagi memastikan emosi kita stabil. Contohnya, anda bimbang tak dengan keputusan CGPA? Sebagai salah seorang penuntut bob yakin kita semua bimbangkannya walaupun usaha keras telah dilakukan. Betul tak? Tahniah kerana anda adalah normal. Tetapi, percaya tak jika kebimbangan ini berlebihan bakal menganggu konsentrasi anda untuk cemerlang? Apa yang pernah bob alami, bob over bimbang pada kertas kewangan bob. Hakikatnya lebih dari 10 kali bob ulang penelaahannya. Terukkan? Dan inilah dinamakan belajar kuat, rajin, dsb. Tapi hari ini pengalaman bob, dan terbukti berkesan setelah bob dapat mengawal kebimbangan ini dan keputusan untuk subjek ini ternyata lebih cemerlang dari jangkaan walaupun bob hanya santai dalam mengulang kajinya. Anda percaya ataupu tidak, anda boleh mencubanya sewaktu peperiksaan akhir nanti. Dan ini lah yang dikatakan belajar secara bijak, smart, hensem, dan cute macam bob ;-).

Apapun, ini hanyalah pengalaman bob hari ini yang dapat bob simpulkan bahawa kuasa minda anda mengawal perasaan yang telah dianugerahkan itu adalah penentu langkah dan gerakan anda dalam menuju puncak jaya. Sempena kita mengakhiri minggu pembelajaran ini, bob ucapkan salam maju jaya buat semua warga kampus IPTA umumnya dan khasnya buat warga kampus UUM Sintok. Semoga puncak kecemerlangan yang bakal anda kecapi di penghujung edisi pelayaran kampus ini. Akhir kata ::goGOgo::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan