10 Februari 2013

Semangat kekeluargaan

Salam,

Suatu ketika dulu, kita banyak meraikan majlis dengan penuh rasa keriangan. Semuanya dilakukan secara beramai ramai. Hebatkan org2 zaman dulu? Namun, perkembangan era kemajuan telah membuatkan kita alpa semua ni. Kegagalan ini semua membuktikan yg kita sebnarnya masih gagal pada batinnya walaupun zahirnya kita kelihatan gah.

Ramai antara kita, telah berjaya menikmati dan merasai kepuasan hidup yg berjaya, tapi kita sering kali berada ditahap lupakan amalan bersatu, bermuafakat yg membuka peluang kpd perpecahan.

Walaupun dalam satu keluarga yg hdr dalam satu rahim, kita belum tentu mempunyai semangat yg utuh untuk melakukan kerja secara bermuafakat. Kebanyakkan antara kita akan terasa hebat apabila dpt bersembang tentang kehidupan yg serba maju, " aku dapat pakai ini itu ini itu..."

Sehinggakan kita selalu jer terlupa untuk bertanya khabar. Akhirnya, mengundang sebuah perasaan untuk bersaing sehingga mewujudkan perasaan iri hati dan tak mustahil sehinggakan lahirnya perasaan untuk melihat kejatuhan.

Ya Allah, betapa dangkalnya kami hari ini, ampunkan ksmi Ya Rabb, berikan kami Nur dan Hidayah Mu.

Semoga kita sama2 membaiki dan merasai kembali semangat ukhuwah antara kita. Marilah kita pupuk kembali penyatuan yg kian hilang dan rasa kasih yg kian luntur, terutamanya dalam ahli keluarga kita. Amin Ya Rabb....


Selamat Datang - Wilayah Sosial BoB

Tiada ulasan:

Catat Ulasan