18 Mei 2013

Hanya Allah yang tahu apa yang terbaik!

Selamat Datang - Wilayah Sosial BoB



Assalamualaikum,

Permulaan hari yang baik bermula dari dikap yang positif. Melawan dan terus melawan gelora negatif yang sering mengkhianati perasaan. Itulah hebatnya pemikiran insani yang tak ernah purtus asa dalam mengharungi segenap segi isu kehidupan. 

Apa yang ingin dikongsikan hari ini adalah tentang hikmahnya bila kita berfikiran positif. Kisah ini berlaku kelmarin, di mana bob pergi ke sebuah bengkel. Akibat dari kerosakkan kereta yang sangat minima, bob tidak dilayan. Hampir ½ jam bob berada di bengkel tersebut, yang bob dengarkan hayalah “tunggu kejap nak selesaikan sebuah kereta”. Jeliknya, 3 orang foreman menyelesaikan 1 kereta. How can? Tapi tak mengapa, mungkin ini ujian untuk bob lebih positif. Oleh itu, bob ambil keputusan untuk ke bengkel yang lain.
Alhamdulillah, tiba sahaja di bengkel yang kedua ini bob terus disambut dan kereta diperiksa dengan segera. Hikmahnya di sini, charge yang diminta adalah kurang daripada charge yang sebelum ini. Wah! U look that, dah terpahat hikmah bob tak dilayan tadi. 

Apabila dah under budget, bob pun apa lagi, suruh periksan satu button yang asyik rosak. Foreman tu tekan dua tiga kali terus butto tu melekat. Hebat, lagi satu penjimatan, sebelum ni ada bengkel yang minta sehingga RM 200. Apa lagi, bila dah button tu melekat, save lah lagi satu budget bob. 

Then masalah yang seterusnya, hon kereta yang selalu tak berbunyi. Bagi kat foreman semalam, entah apa ilmu yang dia pakai, berbunyi pula hon tu. Mak aihhh! Banyak tu penjimatan yang berlaku.

Cerita tersebut hanyalah untuk bob dan kawan-kawan saling tahu bahawa setiap yang berlaku itu adalah ujian, dan disebalik ujian itu pasti ada terselit serita positif pada akhirnya. Walaupun pada awalnya bob tidak dilayan, tapi akhirnya penjimatan yang begitu banyak berlaku.

U see that? What happen… Bersabar dan positif, jangan cepat melenting dengan ujian yang berlaku. Lalui dan hormat setiap kejadian, kerana hanya Allah yang tahu apa yang terbaik buat hambaNya. 

~Adiwira Sukram~
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan